自動車用ガソリンエンジンオイルの品質規格「GLV-1」の設定について
(一社)日本自動車工業会(以下、自工会)と石油連盟は、低粘度省燃費のガソリンエンジンオイルの品質規格「GLV-1」を新たに設定する。本規格は粘度分類規格(SAE J300注1)0W-8, 0W-12を対象とし、低粘度で省燃費性に優れ、かつ摩耗防止性、高温酸化安定性、低温スラッジ防止性等はILSAC注2 GF-5/API注3 SN規格と同等以上の性能を有する規格として、(公社)自動車技術会(以下、自技会)よりJASO注4 M 364:2019 自動車用ガソリン機関潤滑油として発行された。
「GLV-1」の種類表示
この規格制定にともない、自工会、石油連盟等で構成するJASOエンジン油規格普及促進協議会注5は、同規格の運用マニュアル「自動車用ガソリン機関潤滑油規格(JASO M 364:2019)の運用マニュアル」を制定した。
これにより販売元は協議会に届け出ることによって、性能分類表示に関する自己認証制度を利用できるようになる。本規格に適合するエンジンオイルは2019年10月からの市場導入を予定しており、エンジンオイル販売元はオイル缶等に「GLV-1」の種類表示をすることができる(図参照)。JASO M 364:2019運用マニュアル本文は、(一社)潤滑油協会のホームページ(http://www.jalos.or.jp/index.html)に掲載する。
「GLV-1」規格化の経緯
日本国内ではグローバルな自動車用ガソリンエンジンオイルの規格であるILSAC規格及びAPI規格に適合したエンジンオイルが広く普及している。しかし、既存の燃費試験法では,SAE 0W-12以下の低粘度エンジンオイルの評価が難しく、自工会や石油連盟に属する多くの企業から、新たな規格の制定要望が出されていた。
このため、2017年4月、自工会と石油連盟合同のエンジンオイル小委員会の傘下にJASO次世代ガソリンエンジン油タスクフォースが発足。SAE 0W-8, 0W-12を対象とした低粘度ガソリンエンジンオイルの燃費試験方法の開発を開始した。2019年3月にトヨタ自動車製エンジン(2ZR-FXE)を用いたファイアリング燃費試験方法(JASO M 366:2019)、日産自動車製エンジン(MR20DD)を用いたモータリング燃費試験方法(JASO M 365:2019)が制定された。さらに、これら燃費試験方法による省燃費性、高温酸化安定性、低温動弁系摩耗防止性及び低温スラッジ防止性などを規定したSAE 0W-8, 0W-12を対象としたガソリンエンジンオイルの品質規格(JASO M 364:2019)が制定された。
- 注1:
- SAE J300:Society of Automotive Engineers Internationalにより定められたエンジンオイル粘度分類規格
- 注2:
- ILSAC:International Lubricant Specification Advisory Committee 国際潤滑油規格諮問委員会:日米自動車工業会に所属する会社が定める自動車用エンジンオイル規格
- 注3:
- API:American Petroleum Institute 米国石油協会
- 注4:
- JASO:Japan Automobile Standard Organization 日本自動車規格:自技会が定める自動車規格
- 注5:
- JASOエンジン油規格普及促進協議会: 日本の自動車用エンジンオイルにかかわる各種業界団体および学術団体等が、JASOエンジンオイル規格の国内外での適正な普及を図るために設立した協議体
Establishment of Standard for GLV-1
Ultra-Low-Viscosity, Fuel-Saving Gasoline Passenger Car Engine Oil
The Japan Automobile Manufacturers Association, Inc. (JAMA) and the Petroleum Association of Japan (PAJ) have adopted the new GLV-1 gasoline passenger car engine oil that provides ultra-low viscosity and excellent fuel economy. GLV-1 engine oil conforms to a new standard, JASO1 M 364:2019, for gasoline engine-oil quality established by the Society of Automotive Engineers of Japan, Inc. (JSAE) and covers viscosity grades at 0W-12 or 0W-8 under the viscosity classification standard (SAE J3002). GLV-1 engine oil meets wear prevention, high-temperature oxidation stability, low-temperature sludge prevention, and other performance benchmarks that are higher than or equal to the levels stipulated in the GF-5 and SN specifications of, respectively, ILSAC3 and API.4
In response to the establishment of the JASO M 364:2019 standard, the JASO Engine Oil Standards Implementation Panel5—whose membership includes JAMA and PAJ—published the gasoline automotive engine oil “(JASO M 364:2019) Application Manual” used to apply the standard. This allows engine oil suppliers to use the self-certification system for classified performance indications, provided they issue notification in accordance with the manual’s stipulations. Engine oil suppliers are authorized to label their engine oil containers with the GLV-1 oil type designation, attesting to conformity with the standard (see label sample below). The text of the manual can be accessed by visiting the Japan Lubricating Oil Society’s website at http://www.jalos.or.jp/index.html.
Market introduction of GLV-1 engine oil is scheduled for October 2019.
Background
In Japan, engine oil products that meet ILSAC or API standards, which are global gasoline engine-oil standards, have been pervasive. However, owing to difficulty in assessing engine oils at SAE 0W-12 or lower viscosity grades using existing fuel economy test methods, many JAMA and PAJ member companies requested that a new standard be developed.
For this reason, in April 2017 the JASO Next Generation Gasoline Engine Oil Task Force was launched under an engine oil subcommittee composed of members from both JAMA and PAJ. The task force began its work with the development of methods to test the fuel economy of gasoline engine oils at the low viscosity grades of SAE 0W-12 and 0W-8. In March 2019, the task force introduced, for gasoline automotive engine oils, the fired engine fuel economy test procedure (JASO M 366:2019) using Toyota Motor Corporation’s 2ZR-FXE engine and the motoring fuel economy test procedure (JASO M 365:2019) using Nissan Motor Co., Ltd.’s MR20DD engine. Furthermore, JSAE established the JASO M 364:2019 gasoline engine oil standard to specify fuel economy, high-temperature oxidation, low-temperature valve train wear prevention, low-temperature sludge prevention, and other performances measured by the fuel economy test methods. Any engine oil that conforms to the standard has been designated by JAMA and PAJ as GLV-1 engine oil.
- 1
- JASO: The Japanese Automotive Standards Organization; automotive standards are, however, established by JSAE.
- 2
- SAE J300: Engine oil viscosity classification is defined by this SAE (Society of Automotive Engineers) International standard.
- 3
- ILSAC: The International Lubricants Standardization and Approval (aka “Lubricant Specification Advisory”) Committee defines automotive engine oil standards; its membership is composed of representatives from companies belonging to the Japanese and U.S. associations of automobile manufacturers.
- 4
- API: The American Petroleum Institute.
- 5
- Established by industry groups, academic institutes and other entities concerned with automotive engine oil.
Product conformity label for GLV-1 engine oil
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